75

vjrat: 1977 jlius 1. (a metrpts miatt terelt buszok a Vajda Pter utcnl, 50A villamos kzlekedse sznetel) - november 14. (mg jelli a 15-s villamost) MANYAGRA NYOMOTT [igen ritka volt ez a korszakban]


vjrat: 1978. oktber 23. - a npligeti felljr ptse miatti vltozsok (89A tvonalrvidtse) - december 27. (A 81, 89-es mg terelve jr a Vajda Pter utcnl)
Bels oldal: 1978. janur 1. ta ismt jr az 50A villamos. A 89A autbusz tvonala rvidlt, ezrt trltk. A 81-es nem sznt meg, azonban trltk mivel a Vajda Pter utcnl nem volt megllja Tbb ms tszlls azonban indok nlkl trlsre kerlt (pl. Dzsa Gyrgy ti tszllsok). Megszntek: 15, 15A villamosok, helyettk a 79-es troli meghosszabbtva jr. Az 1977 prilisban indult, de korbbi szrin kihagyott 43A-t feltntettk.

vjrat: 1979. mjus 1. (megsznt a 71-es troli). Szintn fmtblra szitzva, mg rgi tpus, de mr fekete szn piktogramokkal.
Bels oldal: Megll-tnevezs: Mjus 1 t ->Ajtsi Drer sor, s j megll a vrosligetnl. tszllsi vltozsok: a npligeti felljr tadsa utn a 81-es s 89-es csald jratai az lli ton kzlekednek, ezrt trltk a Vajda Pter utcnl. Megszn jrat: 19-es busz (prilis 4.), 71-es troli (mjus 1.) . j jratok: 80-as troli (prilis 4.). A Hsk ternl korbban vletlenl trlt tszllsokat visszatettk, tovbb egy 33-as villamos tszllst ptoltak.


vjrat: 1980. augusztus (77-es troli beindtsa) /tovbbra is fm tblra szitzott/ - 1981. janur (a 99-es nem kzlekedik)
Bels oldal: j tpus piktogramok hasznlata. A 3-as metr 1980. mrcius ta mr Kbnya-Kispestig jr, gy a Npliget trsgben szmos villamos s autbuszjrat megsznt, illetve lervidlt. Augusztus ta a 77-es troli jr a 75-s busz helyett. A 43A hibsan feketvel szitzva.

vjrat: 1981. mjus /4A jrat beindtsa/ - december /3-as metr meghosszabbtsa a Lehel trig/
Kls oldal: A feliratok tdolgozsa a klasszikus, egysges bettpussal, felvltva a korbbi, tblagyrts kezdetre jellemz egyenetlen, kvr betket.
Bels oldal: Megllnv pontosts: Salgtarjni t helyett helyesen "utca". A Thkly ti tszllsokat trltk, br feltntetsk indokolt lenne. j jratok: 99-es 1981. janurtl (a kbnyai metrszakasz tadsa utn egy ideig sznetelt), mjustl a 4A. A korbban kifelejtett 33-as buszt feltntettk. A Vci t rintett szakaszn a vilamosok helyett ekkoriban mr ptlbuszok kzlekednek a metrpts miatt.
/a feltlttt kpminsg miatt a piros jratok szne feketnek ltszdik/


vjrat: 1983. jlius s 1984. oktber kztt a metrpts kapcsn a troli meghosszabbtott tvonalon kzlekedett, a Drva utca - Pannnia utca - Tutaj utca - Hegeds Gyula utca ngyszgben

vjrat: 1984. november (metrhosszabbts) - 1987. mrcius (ekkortl ltezik az Olof Palme stny kln megllknt is)
Kls oldal: A metr meghosszabbtsa ta ismt a rgi helyen, j vgllomsnvvel.
Bels oldal: Megllhelyek tnevezse a jells szerint. j megllt nem ltestettek. tszllsok trendezse logikussgi szempontok alapjn s korbban kimaradt tszllsok feltntetse. Tnyleges hlzati vltozsok: vci ti villamosok helyett a metr kzlekedik. A 43-as csald az 1981-es metrtadskor, a 120-as autbusz az 1984-es metrtads utn lervidlt. A 33-as jrat 1983 novembere ta csak a Lehel trig jr ezrt azt is trltk.


vjrat: 1987
Bels oldal: A Kerepesi tnl vletlenl lemaradt a metrpiktogram, de ms tszllsi klnbsg nincsen. Megllvltozsok: A Kerepesi t, Npstadion mell utat rtak, az Olof Palme emlkre elnevezett stnynl kt megllhely is lteslt,e gyik a korbbi Npstadion ti megllnv helyett, msik egy teljesen j megll formjban. A Vrosliget megllhely Dvork stny nevett kapott, tovbb a Dzsa Gyrgy t megll mgl eltnt az llatkerti t komment.

vjrat: 1988. oktber. A trolibuszok tvonala megvltozott (ekkor vltozott a 77-es trolibuszok vonalvezetse is, lsd az ott lv brnl): az Olof Palme stnyt mr nem a Hungria krton lefordulva rtk el a trolik (1.bra), hanem a Npstadion ton vgighaladva (2.bra).
Bels oldal: Fentiek kvetkeztben a Mjus 1 t megllhely megsznt. Egyb megllvltozs, hogy a Vrosliget elnevezs megll jra ltezik (s mg az llatkerti t kommentr is visszakerlt a Dzsa Gyrgy t megllhoz), de a Dvork stny megll is megmaradt, valamint a Kerepesi t (Npstadion t) megll neve egyszeren Kerepesi t lett . A Thkly ti megll esetben a 7,55,55-s kapcsolat valban megsznt, hiszen a trkpen is lthatjuk, hogy br a megll elnevezse azonos, mshol helyezkedik el.

Ziu homloktbla a 80-as vek vgrl. Valamilyen tmeneti idszakra kszlt, ugyanis a 75-sn a 80-as vekben is mr 280-asok kzlekedtek.



vjrat: 1994. jnius, els tojslogs.
Kls oldal: A Npligethez hozzkerlt a Metrlloms sz is rvidtve. A msik vglloms bettpusa nem vltozott, az t T betje a nyomtatsban is lemaradt.
Bels oldal: A balos ltal megjellt irnyhoz kpest az albbi megllvltozsok trtntek: Thkly t (Npstadion t) -> ~ (Stefnia t), Olof Palme stny -> Zichy Gza utca, a Vrosliget s Dvork stny megll sszevonsra kerlt, Dzsa Gyrgy t (llatkerti t) -> llatkerti t.


vjrat: 1994. december
Kls oldal: Megszntek a rvidtsek, ezltal kisebbek s vkonyabbak lettek a betk. A Npligetnl hibsan mERTllomst rtak.
Bels oldal: A log lejjebb kerlt. Megszn jrat 36-os villamos. A tbbi tszllsvltozs csak listarendezs (metrpiktogramok kihzsa oldalra) vagy logikussg miatti vltoztats.


vjrat: 1997. janur, puha manyag
Kls oldal: Korrigltk a hibs metrlloms feliratot.
Bels oldal: Megszn jratok trlse: 1, 99 buszok, 44-es villamos. Rvidl jratok trlse: 12-es villamos, 105-s busz. Meghosszabbtott 1-es villamos feltntetse. j jratok: 99A (eltr, nagyobb szmmal), 103.


vjrat: 1997 prilis, kemny manyag
Bels oldal: j tpus tojslog. Megsznt a 67-es villamos, helyette ptlbusz kzlekedik. Az 1-es villamost feltntettk a Thkly tnl, de csak a Npliget fel.

Szintn ekkor kszlt egy minimlis eltrst mutat tbla. Egyrszt ez puha manyagbl kszlt, illetve a bal oldali listban szerkesztett 67V nem a 7-es busz mell kerlt.

vjrat: 1999, kemny manyag
Bels oldal: Mindssze kt vkony karakteres beszerkesztst tartalmaz: 1996 jlius s 1997 oktbere kztt sznetelt a 37A villamos kzlekedse, majd ezutn jraindult. A msik vltozs a korbban kifelejtett 72-es troli beszerkesztse a Hsk terhez.

2000. jnius 16-tl megkezddtt az 1-es villamos vonalnak kiptse a Rkczi hdig. Ezzel flsleglegess vlt a 75-s trolibuszok Npstadion s Npliget kztti szakasza. Az pts els szakaszban, jnius 16 - jlius 2. zemzrs kztt a 75-s a Salgtarjni utca - Dzsa Gyrgy t kztt kzlekedett duplaoldalas tblkkal (kimaradt szakaszn ptlbuszok kzlekedtek)

vjrat: 2000. jlius 3., a trolibuszok tvonala vglegesen a Npstadionig rvidlt (mivel azonban az 1-es mg nem lett meghosszabbtva, a megsznt szakaszn tovbbra is ptlbusz kzlekedett). Elszr duplaoldas tbla kszlt:

vjrat: vlheten 2000. augusztus - szeptember krnykn elkszlt egy meglls szria is
Kls oldal: A kt vglloms felcserlse
Bels oldal: Vkony bets meglllista, a rgi szakaszhoz viszonytva egy vltozs trtnt: a Dzsa Gyrgy t fel a trolibuszok korbbi leszllhelye megllhelyknt zemel, Huba utca nven. A 75-s troliptl is feltntetsre kerlt.


vjrat: 2000. december 16. (1-es villamos tadsa)
Kls oldal: A Npstadion vglloms neve egyszersdtt, a jratszmot kzpre igaztottk
Bels oldal: j jrat az 1A villamos, megsznt a 75-s troliptl. A jrat a mai tvonallal azonosan, krforgalomban kzlekedik a Npstadionnl.


vjrat: 2002. jnius
Bels oldal: j megll lteslt a Kerepesi ton, kzvetlenl az elinduls utni kanyarods utn.

vjrat: 2004. janur 1. (Npstadion -> Stadionok) - 2005. augusztus vge (kialakts alapjn)
Kls oldal: Npstadion -> Stadionok. Br hivatalosan nem trtnt vglloms tnevezs, a metrlloms kifejezst elhagytk.
Bels oldal: Megllk tnevezse: Npstadion, metrlloms -> Stadionok (Hungria krt), Huba utca -> Dzsa Gyrgy t (2003. mjus 22. ta). A vgllomsbl bell is lemaradt a metrlloms kifejezs. j jrat: Tesco-busz (2003. mjus 22.). Egy flslegesnek tlt 77-es tszlls trlse.


vjrat: 2005. szeptember (kialaktsa alapjn) - december 3. (mg nem jelli a 73-as buszt)
Kls oldal: A feliratok kisebbek, gy a Dzsa Gyrgy t kifrt egy sorban, miutn korrigltk vglloms elnevezst.
Bels oldal: Korszakra jellemzen a log alulra helyezve, valamint "kapcsolatok" helyett "lehetsgek". tszllsok trendezse s feltntetse logikusabb tjkoztatsi szempontok alapjn. Tnyleges hlzati vltozs nem trtnt.


vjrat: 2005. december 3. (73-as beindtsa, Rkczi ti jratok tszervezse)
Bels oldal: 73-as feltntetse.

vjrat: 2006. jnius - 2007. mrcius vge (puha manyag, de mg dtumozatlan)
Bels oldal: A Dzsa Gyrgy t vglloms s megllhely nevnek pontos kirsa. Egy 30-as tszlls feltntetse.

vjrat: 2008. augusztus 21., matrics. Az j pk. sorn a viszonylat tvonalt a Jszai Mari trig hosszabbtottk (kivltva az egykori 79-est).
Bels oldal: Feltntetsre kerlt, a tervezett, de vgl meg nem valsult 91A jrat (helyette a 291-es jr).


vjrat: 2009. szeptember. Matrics.
Kls oldal: Feliratok nhny millimterrel kzelebb hzva a jratszmhoz.
Bels oldal: Stlus: korszakra jellemzen vkonyvonalas tblzat hasznlata. "Fel" helyett nyl alkalmazsa. Hlzati vltozs: megsznt a 95A, a Margit hd feljtsa miatt a 26-os nem rinti a Jszai Mari teret. Egyb tszllsok: trltk a be nem indult 91A-t, helyette a 291-est jelzi. Elmaradt 77-es s 178-as tszlls feltntetse a Stadionoknl, ugyanitt P+R feltntetse.


vjrat: 2009. december. Matrics.
Kls oldal: Korszakban megjelen kialakts: Zurich karakterekkel, kk sznben, sznes piktogramokkal.
Bels oldal: Stlus: A korszakra jellemz "vonalcskos" kialakts, intzmnyek feltntetsvel. Megllvltozs nem trtnt. Az tszllsok rszletezsre az eltr kialakts miatt nem trtem ki.


vjrat: dtum szerint 2009. december, valjban 2011. prilis. Matrics.
Kls oldal: 2011-ben megjelen, j tpus metrpiktogrammal.
Bels oldal: Stlus: bell is az j metrpiktogramok hasznlata. Hlzati vltozs: megsznt a 178A (prilis 3.). A 2A villamos ismt kzlekedik (2009 oktbere ta), de az elz szrin a feltntetse elmaradt. Egyb tszllsok: BKV hajjrat s 26-os feltntetse a Jszai Mari tren (holott a viszonylat ekkor mg mindig nem rintette a Jszai Mari teret). 105-s irnymegjellse a Szabolcs utcnl. llatkerti tnl autbusz-tszllsok feltntetse.


vjrat: dtum szerint 2011. mrcius, valjban 2011. mjus 27. (vglloms tnevezse). Matrics.
Kls oldal: A Stadionok vglloms tnevezse, s P+R feltntetse. Ezltal a msik vglloms betmrete cskkent s 3 sorba kerlt.
Bels oldal: Stlus: BKK log feltntetse. A sokig elmaradt kerletjelzseket ezttal mr ptoltk. Megllk: a vglloms s az els megll tnevezse. Egyb tszlls: Jszai Mari tren ismt trltk a 26-ost, mivel a Margit hd feljtsa mg mindig tart.


vjrat: 2012. jnius (jlius 1-i vltozsra ksztve). Matrics.
Kls oldal: Nem vltozott.
Bels oldal: Stlus: jelmagyarzat hasznlata, csak BKK log van rajta, amit fellre helyeztek. Hlzati vltozs: jlius 1-tl szmozott tkelhajk beindtsa, tovbb 234-es beindtsa. j jrat mg a 230-as. Megllk: tnevezsek: Dzsa Gyrgy t -> Vci t (Dzsa Gyrgy t), llatkerti t -> Gundel Kroly t. Intzmnyvltozs: Papp Lszl Sportarna -> Papp Lszl Budapest Sportarna. Egyb tszllsok: 30-as csald irnymegjellsei. egy 79-es tszlls thelyezse, tovbb "Voln" megnevezs helyett piktogram hasznlata a Pusks Ferenc stadionnl.

vjrat: 2013. mjus (jnius 1-i vltozsra ksztve). Kls oldala tblra nyomott, bell matrics.
Kls oldal: korszakra jellemz Frutiger karakteres kialakts, a metr-piktogram helyett "M" jellst hasznl. A vglloms elnevezse Jszai Mari trre egyszersdtt (bell azonban mg a rgi nv olvashat).
Bels oldal: Stlus: j tpus vonalcskos kialakts (intzmnyek, kerletek megjellse nlkl, vilgosabb rnyalatokkal). A megllnevekben itt is "M" megjells a piktogram helyett, a Pusks Ferenc stadionnl fordtott hurokelrendezst hasznl. Megllk: Dvorzsk stny megnevezs hasznlata, specilis karakter helyett. Hlzati vltozs: 109-206-os jratok helyett a hossz 9-es kzlekedik. Rkczi ti jratok tszervezse (173-as megsznse, j jrat a 7A). Megsznt a 2A villamos. Egyb tszllsok: 26-os feltntetse a Jszai Mari trnl, 79-es tszlls visszahelyezse a Vci thoz a kettvel ezeltti szrinak megfelelen. Damjanich utcnl autbusz tszllsok feltntetse, azonban hibsan, 30-as csald helyett egy dupliklt 105-s jelenik meg.


vjrat: 2014. janur. Mindkt oldaln tblra nyomott.
Kls oldal: Ellenttes vgllomselrendezs. Nagyobb jratszm, kisebb s vastagabb betk, Pusks Ferenc stadion hrom sorban.
Bels oldal: Megllk: Dvorzsk stny helyett a vals rsmdnak megfelel specilis karakter hasznlata. Hlzati vltozs: 115-133-as jratok helyett az j 15-s kzlekedik, megsznt a 234-es, de a tli idszak miatt a helyette kzleked 226-os sincs feltntetve.. Egyb tszllsok: Damjanich utcnl a hibs autbusz tszllsok korriglsa.


vjrat: 2015. jlius
Kls oldal: nll kls oldallal nem rendelkez szria, korbbi 75-s tblk bels oldalnak fellmatriczsval kszlt, melyeken meghagytk az eredeti kls oldalt (jelen esetben 1401-est)
Bels oldal: Stlus: Jelentsen megnvelt megllnv-mret. Bubi llomsok feltntetse. Megllk: A 4-es metrhoz kapcsold tszervezsekkel egyidejleg 6 megllt tneveztek, tovbb a korbbi szrin kint maradt rgi vgllomsnevet korrigltk a Jszai Mari tren. j megll a Dembinszky utcnl. Hlzati vltozsok: Ismt kzlekedik a 115-s. Rkczi ti jratok tszervezse (110, 112, 239). j jrat a 195-s. A 291-es a Szll Klmn tr tptse miatt nem kzlekedik, tovbb megsznt az 1A villamos. Egyb tszllsok: 30-as csald irnymegjellseinek trlse.

vjrat: 2017. november 6. (a metrptls kezdetekor), mindkt oldaln tblra nyomott.
Kls oldal: Kisebb betk, nagyobb jratszm
Bels oldal: Stlus: Kisebb megllnv-mret. Bubi llomsok feltntetse. Megllk: a Vrosliget tptse miatt vglegesen a Dzsa Gyrgy ton jr mindkt irnyban (ezrt ezt a hurokrszt trltk a vonalcskrl). Hlzati vltozsok: megsznt a D13 hajjrat s a 239-es busz. Az M3 helyett ptlbuszok s a mentest 12M-14M villamosok jrnak, tovbb a 34-106 tvonalt meghosszabbtottk. Ismt jr a 291-es busz. Egyb tszllsok: 30-as csald irnymegjellseinek trlse.


vjrat: 2020. februr, mindkt oldaln tblra nyomott.
Kls oldal: Korszakra jellemz jbalos kialakts, vltozatlan karakterekkel
Bels oldal: Stlus: Megllnevek nagyobb mretben. Jszai Mari tr eltti hurokszakasz ms brzolsa, az tszllsok "tktsvel", tovbb a Pusks Ferenc stadion hurokrajznak trlse. Megllk: a Pusks Ferenc stadion megllhelyet a vgllomssal egybevonva brzolja. Hlzati vltozsok: Az M3 feljtott szaki szakasz tadsval a mentestjratok s ptlbuszok megszntek. Egyb tszllsok: nhny trolitszlls-irnymegjells mdostsa.


vjrat: 2021. mrcius, matrics.
Kls oldal: A vglloms szlig terjed elvlasztvonallal.
Bels oldal: Hlzati vltozsok: Az M3 feljtsnak jabb szakasza miatt j jratok: 1M, 2M, 72M, 79M. tkelhajk megszntetse.


vjrat: 2022. februr. Mindkt oldaln tblra nyomott.
Kls oldal: Vastagabb elvlasztvonallal.
Bels oldal: Hlzati vltozsok: A Lnchd feljtsa miatt a 178-as autbusz a Gyngysi utcig jr. A 80-as troli teljes zemidben kr, a 80A megsznt.


vjrat: 2022. prilis. Mindkt oldaln tblra nyomott. A korszakban jellemz lekerektett sark tblaanyagon.
Kls oldal: Nem vltozott.
Bels oldal: Hlzati vltozsok: A kzps szakasz feljtsa miatt ismt M3-M3A ptlbuszok jrnak.

75-79
vjrat: 2006. jnius 24. - A Budapesti Fesztivlzenekar koncertje miatt a Hsk tere lezrsra kerlt. Puha manyagbl kszlt tbla.
A 75-79 sszevont formban kzlekedett. A tblt ksbb minden olyan esemny sorn hasznltk amikor a Dzsa Gyrgy ton lezrs volt.


75A
1993 oktberben az 1-es villamos a Kerepesi tig hosszabbodott (ezzel megsznt az 55-s busz). Npliget - Npstadion szakaszt ekkor mr csak a 75-s troli szolglta ki, melynek tehermentestse cljbl bettjratot indtottak.


vjrat: 1994. jnius, els tojslogs szria
Bels oldal: Mr ltezik a Npstadionig kzleked 130-as. Npligetnl a metr megjellse elmaradt, ezt filccel ptoltk.

vjrat: 1994. december, utols szria.
Kls oldal: Mr nem tartalmaz rvidtst, amit a betk vkonytsval s sszenyomsval rtek el. Az Ifjsg tja kerek zrjelben van.
Bels oldal: Megsznt a 36-os villamos. Egy elmaradt metrtszllst s egy 130-ast ptoltak.


1995. oktber 21-n zemzrssal megsznt (ekkortl az 1-es villamos a Salgtarjni utcig kzlekedik, a megmaradt szakaszon pedig elegendnek bizonyult a 75-st jratni).
UGRS A KVETKEZ OLDALRA (76-TL)
UGRS AZ OLDAL TETEJRE
|