70
Sablonnal fújt duplaoldalas kivitel műanyagra, alatta egy korai, szintén 70-es trolira készült balossal.
Évjárat: 1987.04.13. (Olof Palme sétány elnevezés születése) - 07.31. (Nagymező utcai megállóhely létesítése)
Belső oldal: A korszakra nem jellemzően (csak a korábbi balosoknál) erősebb feketével rajzolt táblázat.
A tábla érdekessége még, hogy a korszakban egyáltalán nem jellemző szögletes sarkú műanyagra készült.
Évjárat: 1993. október
Belső oldal: Megállóváltozások: új megálló a Nagymező utcánál. Május 1 út -> Hermina út, Gorkij fasor -> Városligeti fasor, Lenin körút ->Teréz körút, Népköztársaság útja -> Andrássy út. Átszállási változások: az 55-ös megszűnt, helyette a meghosszabbított 1-es villamos közlekedik, a 20-as busz már nem közlekedik a belvárosban, a 12A megszűnt, a 12-es lerövidült, a 4A szintén megszűnt, a 4-est pedig pótolták (a korábbi szérián kimaradt). Az átszerkesztéseket igényesen készítették.
Évjárat: 1994. december, első tojáslogós.
Külső oldal: Megszűnt a Kossuth L. tér rövidítés, régi típusú betűkkel 3 sorban teljesen kiírták.
Évjárat: 1995. november
Belső oldal: Törölték a megszűnt, vagy változó járatokat: 1, 33, 105.
Évjárat: 1997. április, puha műanyag
Belső oldal: Új típusú rt-s logó - ez a troliknál hamarabb elterjedt. A 67-es villamos helyett már a villamospótlóval lehet utazni, illetve látható a rövid ideig közlekedő 69A villamos is.
Ugyanilyen dátumozással kemény műanyagból is készült tábla. Abban különbözik a puhától, hogy nem jelöli a 69A villamost, ezért évjárata valójában 1997 október lehet.
Évjárat: 1998. augusztus 25. után (City-busz beindítása)
Belső oldal: Az Andrássy útnál feltüntették a 4-est. A jobb oldali listát vékony betűkkel átdolgozták. Új járat a city-busz.
1999. március 27-28. Hermina úti felsővezeték karbantartás idején: (duplaoldalas tábla)
Ziu homloktábla matrica:
2001. május 3-5. Nefelejcs utca lezárása idején (csatornajavítás)
Évjárat: 2005 ősz - tél (kialakítása alapján)
Belső oldal: A két táblázat megcserélve a korábbi szériához képest. Erzsébet királyné útja felé a Bajcsy-Zsilinszky út el lett írva, i-re végződéssel, továbbá a Dvorák-ból elhagyták az idegen karakter használatát az "R" betűn. Új megálló 2005.07.18-tól: Zichy Jenő utca. Megálló-átnevezés Kossuth tér felé. Bajza utca -> Nefelejcs utca. Új járat az 1A és 3-as villamos. Egy elmaradt 75, 79-es átszállás feltüntetése
Évjárat: szintén 2005 ősz - tél, de a fentinél későbbi
Belső oldal: Egy 15-ös átszállás áthelyezése, ill. ellenirányban törlése.
Évjárat: 2006. június - 2007. március (puha műanyag, de még dátumozatlan)
Tartalmi különbség nélkül, még a Bajcsy-Zsilinszky út i-vel írt hibája is megmaradt.
Évjárat: 2008. augusztus 21., matricás. Az új pk. során a viszonylaton útvonal- és megállóváltozás nem történt.
Évjárat: 2009. január, matricás.
Külső oldal: Néhány milliméterrel kisebb betűk.
Belső oldal: Stílus: korszakra jellemzően vékonyvonalas táblázat, a jobb szélső oszlop ezen felül el is lett nyújtva, hogy áttekinthetőbb legyen. Átszállások: 78-as iránymegjelölése a Lövölde térnél.
KERESEK JOBB MINŐSÉGŰ FOTÓT ERRŐL A SZÉRIÁRÓL
Évjárat: 2009. február, matricás.
Külső oldal: Nem változott.
Belső oldal: A korábban kimaradt 109-es feltüntetése, továbbá "felé" helyett nyíl használata.
Évjárat: 2009. június, matricás.
Külső oldal: Jelentősen kisebb betűk, változatlan járatszám.
Belső oldal: Nem változott.
Évjárat: 2010. szeptember. Matricás.
Külső oldal: Korszakra jellemzően Zurich karakterekkel, kék színben.
Belső oldal: Stílus: A korszakra jellemző "vonalcsíkos" kialakítás, intézmények, kerületek feltüntetésével. Megállóváltozás nem történt. Az átszállások részletezésére az eltérő kialakítás miatt nem tértem ki.
Évjárat: dátum szerint 2010. december, valójában 2011 őszi lehet. Matricás.
Külső oldal: Új típusú metrópiktogrammal.
Belső oldal: Stílus: piros helyett kék járatszám, a 2011-ben megjelő BKK logó feltüntetése elkülönített fehér sávban. Belül is új metrópiktogramok használata. Átszállások: aluljárónál törölték az 1-es családot, áthelyezték a Hermina úthoz, holott az átszállás a végállomásról célszerűbb.
Évjárat: dátum szerint 2010. december, valójában 2012. április 2. (230-as beindítása)
Külső oldal: Nem változott.
Belső oldal: Stílus: átmeneti időszak, ahol már csak BKK logó van (jobb oldalt felülre helyezve), de még régi típusú vonalcsík. A rövid ideig alkalmazott jelmagyarázat is van rajta. Az átszállási lehetőségek piros helyett kékkel van írva. Hálózati változás: új járat a 230-as. Egyéb szerkesztés: Hermina útnál jelöli a Bethesda kórházat.
Évjárat: dátum szerint 2012. március, valójában 2013 februári lehet. Matricás.
Külső oldal: csak 2012 év végén, 2013 elején használatos, kisméretű, de kövérebb Zurich betűkkel (a járatszám nem változott)
Belső oldal: Stílus: átmeneti időszak, ahol már új átszállási piktogramok vannak, de még régi típusú vonalcsík. Hálózati változás: Megszűnt: 2A villamos (2013. február 22.).
Évjárat: 2013. június, külső oldala táblára nyomott, belül matricás.
Külső oldal: Korszakra jellemző Frutiger karakteres kialakítás, piktogram helyett M jelöléssel.
Belső oldal: Stílus: új típusú vonalcsíkos kialakítás (intézmények, kerületek megjelölése nélkül, világosabb árnyalatokkal. Megállók: A Dvorák sétányt speciális karakter hiányában Dvorzsákként jelzi. Hálózati változás: A 109-es helyett a mai formában vett 9-es közlekedik. A 79-es troli a Kárpát utcáig jár, ezért iránymegjelölése változott.
A táblákat 2013 szeptemberében a Kossuth Lajos tér felújítása, lezárása miatt kívül-belül átmatricázták az ideiglenes végállomásra:
Évjárat: 2014. január, mindkét oldalán táblára nyomott.
Külső oldal: Az ideiglenes végállomás már nyomtatásban is megjelenik, figyelemfelhívó sárga színnel. A keret miatt a járatszám nulla karakterét közelebb húzták a 7-eshez.
Belső oldal: Megállók: A Kozma Ferenc utca rész ezen a szérián már nyomtatásban is megjelenik, a Dvorák sétány már a speciális karakterrel, helyesen nyomva. Hálózati változás: megszűnt a 115-ös.
Évjárat: 2014. március 29. (4-es metró átadása), mindkét oldalán táblára nyomott.
Külső oldal: Nem változott.
Belső oldal: Stílus: A 1403-tól gyártott táblákra jellemzően nagyobb betű és listaméret. Megállók: a metróátadás keretében városszerte több megálló átnevezése, lásd a jelölések szerint. Hálózati változás: ismét jár a 115-ös. Egyéb szerkesztések: trolibuszok iránymegjelöléseinek átrendezése (járatszám alól azok mellé kerültek ill. 78-as esetén egysoros lett), továbbá az 1-es, 1A villamosokat az aluljárónál is jelzi.
Évjárat: 2015. július 13. (a Kossuth téri végleges forgalmi rend kialakítása) , táblára nyomott és matricás kivitelben egyaránt készült.
Külső oldal: A Kossuth tér átadása után, jelentős késedelemmel a trolibuszok részére végleges forgalmi rend a Honvéd utca - Szemere utca útvonallal. Ennek megfelelően eredeti formájában visszaszerkesztve, azzal a különbséggel, hogy a feliratok kisebb sorközzel, a járatszám pedig néhány milliméterrel kisebben jelenik meg.
Belső oldal: Megállók: megszűnt a Honvéd utca megálló. Báthory utca -> Báthory utca / Bajcsy-Zsilinszky út. Hálózati változás: Az 1-es villamos meghosszabbítása után megszűnt az 1A villamos. Egyéb szerkesztések: Bubi állomások feltüntetése, átkelőhajók feltüntetése, az 1-es villamos átszállásának törlése a Közlekedési Múzeumnál.
Évjárat: 2019. április, mindkét oldalán táblára nyomott, puha műanyagon.
Külső oldal: A korszakra jellemző újbalos kivitel, a karakterek csak méretükben változtak. A járatszám karakter-köze nagyobb.
Belső oldal: Megállók: Bajza utca -> Reformáció park. Korábban kétsoros megállónevek egy sorba szedése. Hálózati változás: A 75 és 79 trolik nem a Városligeten keresztül közlekednek, ezért azokat onnan törölték. Egyéb szerkesztések: 78-as iránymegjelölése az átszállási szám mellé került.
Évjárat: 2020. november, mindkét oldalán táblára nyomott, puha műanyagon.
Külső oldal: Az elválasztó csík néhány milliméterrel rövidebb.
Belső oldal: Hálózati változás: metrópótlás kapcsán 2M, 72M, 73M, 79M járatok közlekedtetése. Egyéb szerkesztések: elmaradt 78-as átszállás feltüntetése, Lövölde térnél az iránymegjelölés törlése.
72
Évjárat: 1977. május, ekkortól kezdve közlekedik az Állatkerti körúton (korábban a Dózsa György úton közlekedett).
Fémtáblára szitázott, korszakra jellemzően színes piktogramokkal.
(A fényviszonyok miatt a piros színek nem látszanak jól a fotón)
Évjárat: 1980 (új típusú piktogramok használata). A ZIU típusú trolibuszokon 1982-ig gyakran használtak (de nem kizárólagosan) villamostábla-formátumú oldaltáblákat. Az Ajtósi Dürer sor megálló neve itt már Hungária körút.
1981. december 31-től a 3-as metró Deák tér - Lehel tér szakaszának átadása miatt az Arany János utcáig közlekedett, ekkor készült ez a fém duplaoldalas tábla.
Műanyag, duplaoldalas kiadás a 80-as évek közepéről:
Évjárat: 1984. november - 1987. július (A 120-as járatot már nem jelöli a Dózsa György útnál, mert annak végállomása az Árpád hídhoz került, ugyanakkor az 1-es villamos még nincs jelölve a Kacsóh Pongrác útnál.
Évjárat: 1984. november - 1987. július, de az előzőnél későbbi, inkább 86-87
Belső oldal: A korábban kimaradt 73-as trolit eltérő karakter-típussal pótolták.
Évjárat: 1988. október - ekkortól kezdve létezik a mai hurokútvonal a Thököly útnál, a Hungária körúti végállomásozás helyett
Belső oldal: Az útvonal módosítás miatt a Hungária körút megálló helyett az Ajtósi Dürer sor elnevezésű megálló létesült a Hermina úton. Járatváltozások: Új járat (1988 május óta) a 15A, és a 26A (1988 nyár), utóbbi a megszűnt 12A helyére lett beszerkesztve. Az 1989 januárjában indult 20A-t még nem jelzi. A Kacsóh Pongrác útig 1987-ben meghosszabbított 1-es helyet kap, mellette az 55-ös is (ennek korábban is ott kellett volna lennie). Láthatjuk a júniusban indult 73-ast is a Thököly útnál.
Évjárat: 1992
Külső oldal: A Thököly út alá régi típusú betűkkel kiírták a Hermina utat.
Belső oldal: Az új rendszernek megfelelően történt néhány utcanévváltozás, illetve a Máv kórház megállóhely neve Munkácsy Mihály utcára változott. Átszállások: 1990-ben indult a 105-ös (és megszűnt a 4A, és rövidült a 20-as), a 26A-t a lista az időszakosság miatt nem jelöli, valamint a 75-ös troli útvonala módosult, helyette a meghosszabbított 1-es villamos közlekedik a Thököly útig. A 75-ös troli "tr-je" a Hungária körút megállónál véletlenül ott maradt.
Évjárat: 1994. január, utolsó balosszéria
Belső oldal: Átszállások: 1993.12.31-én megszűnt a 15A, ezt kiszedték a listából. 1993 októberétől az 1-es villamos a Kerepesi útig hosszabbodott, ezért az 55-ös megszűnt.
Évjárat: 1994. december
Külső oldal: Megszűnt az Arany János utca rövidítés.
Évjárat: 1995. november
Belső oldal: Megszűnt járatok: 44-es villamos és 33-as busz. Lerövidült: 105-ös busz.
95/11-ből a korszakra egyáltalán nem jellemző módon puhatábla is készült:
Évjárat: 1997 április, puha műanyag
Belső oldal: Új típusú rt-s logó - mely a troliknál hamarabb elterjedt. Illetve a 67-es villamos helyett már a villamospótlóval lehet utazni.
Évjárat: 1997. november (a tulajdonos pontos adata alapján), kemény műanyag.
Külső oldal: Feliratok kisebb méretű, de továbbra is régi típusú betűkkel való feltüntetése. Az Arany János utca felirat utca kifejezésének rövidítése. A Hermina út zárójel helyett perjelek közé helyezve. A szám Helvetica.
Belső oldal: A troliknál igen korán megjelenő vékonybetűs megállólista, vastag járatszámmal. Tartalmi különbség nélkül.
Évjárat: 1998. augusztus 25. (City-busz beindítása)
Belső oldal: Új járat a City-busz, valamint logikusabb átszállás elve alapján a 74-es trolit beírták az Erzsébet királyné útjához is.
Évjárat: 2000, utolsó tojáslogós
Belső oldal: A bal oldali listán kiszedték a fölösleges átszállásként szereplő 74-es trolit az Ajtósi Dürer sornál (az Erzsébet királyné útjánál kényelmesebb az átszállás), valamint a másik irányban a Bajcsy-Zsilinszky útnál a régóta kifelejtett 70-es és 78-as trolit pótolták
A vonal 2001 júliusától márkavédjegyes bkv+ minősítést kapott, kijelzős járművek közlekedtek a vonalon, így a táblagyártás csak pótlási feladatokra, kis darabszámban fordult elő.
Évjárat: 2006. június - 2007. március vége (puha műanyag, de még dátumozatlan)
Belső oldal: Új járat: 1A villamos. 73->73. Korábban elmaradt átszállások (74-es troli, Pólus-busz) feltüntetése, néhány átszállás áthelyezése másik megállóhoz.
Évjárat: 2008. május, digitális nyomtatással.
Belső oldal: Megszűnt: City-busz (2007. augusztus 31.), 4, 4. Meghosszabbítva: 105-ös. Átszállások átrendezése kedvezőbb, kisebb rágyaloglási távolság alapján (pl. 1-es villamos és kisföldalatti átszállások esetén). MÁV átszállás feltüntetése.
Évjárat: 2008. szeptember 6. január, matricás. Az új pk. során a viszonylaton útvonal- és megállóváltozás nem történt.
Évjárat: 2009. február. matricás.
Külső oldal: Nem változott.
Belső oldal: Stílus: Későbbi táblázatosokra jellemzően vékonyabb vonalakkal. Hálózati változás: megszűnt a 273E. Egyéb átszállások: elmaradt 105-ös átszállás feltüntetése.
KERESEK JOBB MINŐSÉGŰ FOTÓT ERRŐL A SZÉRIÁRÓL
Évjárat: 2009. június, matricás. A dátumozáson kívül semmilyen különbsége nincs.
Évjárat: 2009. július, matricás.
Külső oldal: Nem változott.
Belső oldal: MÁV logó mellé "Zugló" felirat került.
Évjárat: dátum szerint 2011. március, valójában nyár - ősz lehet (az új típusú metrópiktogram alapján). Matricás
Külső oldal: Korszakra jellemzően Zurich karakterekkel, kék színben, kék piktogrammal.
Belső oldal: Stílus: A korszakra jellemző "vonalcsíkos" kialakítás, intézmények, kerületek feltüntetésével. Megállóváltozás nem történt. Az átszállások részletezésére az eltérő kialakítás miatt nem tértem ki.
Évjárat: 2012. június 2. (234-es beindítása). Matricás
Külső oldal: Nem változott.
Belső oldal: Stílus: Átmeneti időszak, ahol jelmagyarázatot használtak, új típusú vasúti piktogrammal. Csak BKK logó van, amit jobb felső sarokba helyeztek. Hálózati változás: új járat a 234-es. Egyéb átszállások: egy elmaradt 26-os átszállás feltüntetése, továbbá az M1 metrót az Állatkertnél is jelzi. A 74-es egyedi iránymegjelöléseit (csupán egy nyíl volt mellette) törölték.
Évjárat: 2013. május (június 1-i változásra készítve). Külsején táblára nyomott, belül matricás.
Külső oldal: Korszakra jellemző Frutiger karakteres kialakítás, piktogram helyett M jelöléssel. A végállomás nevéből a külső oldalán elhagyták a Hermina utat, de még így is rövidíteni kellett a szimmetrikus elrendezés miatt.
Belső oldal: Stílus: új típusú vonalcsíkos kialakítás (intézmények, kerületek megjelölése nélkül, világosabb árnyalatokkal. Hálózati változás: A 109-es és 206-os helyett a mai formában vett 9-es közlekedik. A Rákóczi úti járatokat június 1-től átszervezték (megszűnt: 173, 173E. új járatok: 7A, 107E, 133E, és a meghosszabbított 233E). Egyéb átszállás: az Állatkertnél indokolatlan volt a metró feltüntetés, ezért törölték, ugyancsak törölték az Erzsébet királyné útjánál a 74-est, bár feltüntetése indokolt lenne.
Évjárat: 2013. szeptember. Mindkét oldalán táblára nyomott és mindkét oldalán matricás kivitel egyaránt készült.
Külső oldal: Nagyobb járatszám. Zugló vasútállomás rövidítésmentes kiírása.
Belső oldal: Hálózati változás: A 234-es helyett a 226-os közlekedik. Megállók: 5 megállót is áteveztek: Izabella utca -> Ferdinánd híd (Izabella utca), Podmaniczky utca -> Bajza utca, Dózsa György út -> Honvédkórház (Hősök tere M), Erzsébet királyné útja -> Közlekedési Múzeum, Ajtósi Dürer sor / Hermina út -> Vakok Intézete.
Ez a kivitel mindkét oldalán matricás, valamint a 2014 során életbe lépő további két megállóátnevezést matricával tüntették fel (Báthory utca, Kós Károly sétány).
Évjárat: 2014. március 29. (4-es metró átadásakor), mindkét oldalán táblára nyomott.
Külső oldal: Nem változott.
Belső oldal: Stílus: A korszakra jellemzően nagyobb betűméret, kisebb logó. Hálózati változás: 4-es metró kapcsán a Rákóczi úti járatok teljes átszervezése. Megállók: két megállóátnevezés a metróátadással egyidejűleg (a fentebb bemutatott 1309-es táblán matricával szereplő részek immár nyomtatásban is megjelenítve): Podmaniczky utca / Bajcsy Zsilinszky út -> Báthory utca, Kacsóh Pongrác út -> Kós Károly sétány.
Évjárat: 2014. december, mindkét oldalán táblára nyomott. A Ziu fénytrolibuszon használt egyedi tábla.
Külső oldal: Karakterek változatlanok, de az alapszín gyárilag sárgásabb volt.
Belső oldal: Fénytrolibuszra készült egyedi kivitel, tartalmilag nem különbözik a 1403-tól.
Évjárat: 2015. július, mindkét oldalán táblára nyomott.
Külső oldal: Kövérebb betűk (néhány milliméterrel, alig észrevehető különbség).
Belső oldal: Stílus: Bubi állomások feltüntetése. Hálózati változások: a 291-es busz a Széll Kálmán tér felújítása idején nem közlekedik. Az 1-es meghosszabbítása miatt megszűnt az 1A villamos. Új járat a 110-es. Egyéb átszállások: 15, 115 járatok feltüntetése az Arany János utcánál. Megálló: Báthory utca -> Báthory utca / Bajcsy-Zsilinszky út.
2019. augusztus 3-tól hétvégente az Orczy térig közlekedett.
Évjárat: 2020. január, mindkét oldalán táblára nyomott. Hétvégi útvonalas.
Külső oldal: Korszakra jellemző újbalos kivitel. Karaktertípusok változatlanok, a járatszám függőlegesen összenyomott, oldalról széthúzott.
Belső oldal: Stílus: A hosszabb útvonal miatt a Munkácsy utcai szakaszt nem jelzi hurokként. Hálózati változások: a meghosszabbított útvonalon túl, a Thököly úti járatok már mai formájukban közlekednek (8E stb.). Egyéb átszállások: a Bethesda utcánál a teljes Mexikói út végállomás átszállásainak feltüntetése.
2020. november 2-től 2023. március 17. üzemzárásig 72M jelzéssel, állandó jelleggel az Orczy térig közlekedett (lásd lentebb). 2023. március 18-tól ismét 72-es jelzéssel közlekedik, véglegesen az Orczy térig hosszabbítva.
Ziu homloktábla matrica:
garázsmeneti táblák:
A járatra garázsmeneti tábla is készült. Ez a darab 1996-ban, puha műanyagból.
Ez a darab 1997 áprilisában készült szintén puha műanyagból. A garázsmeneti vonal meghosszabbodott a 75-ös troli vonalán.
1999, nagyobb járatszám, az alsó sor kisebb betűkkel. Kemény műanyagból:
Garázsmeneti duplaoldalas, matricás kivitel, vélhetően közvetlenül az új pk. életbelépésekor készült (2008. szeptember 6.):
72M
A 72-es troli 2020. november 2-től 2023. március 17. üzemzárásig 72M jelzéssel, állandó jelleggel az Orczy térig közlekedett, ezt követően jelzése ismét 72-re változott.
Évjárat: 2020. november 2., mindkét oldalán táblára nyomott, puha műanyagon.
UGRÁS A KÖVETKEZŐ OLDALRA (73-TÓL)
UGRÁS AZ OLDAL TETEJÉRE
|