21
Fémtábla a 80-as évek első feléből
Évjárat: 1986. november (A 16A járat helyett már a 116-os közlekedik) - 1987. január (139-es beindítása)
Külső oldal: Érdekes a kisebb betűkkel írt Szabadság-hegy felirat a külső oldalon.
Évjárat: 1987. január (139-es beindítása) - december vége (12, 12A megszüntetése)
A járat 1988. július 1. és 1988.szeptember 5. között a Szabadság-hegyi járatok átszervezése miatt csak Nógrádi utcáig közlekedett, ám számos utaspanasz miatt végül visszaállították az eredeti útvonalat.
Évjárat: 1988. szeptember
Külső oldal: A Szabadság-hegy hagyományos betűkkel lett kiírva és az állomás megnevezés megszűnt.
Belső oldal: A megállólistát átrendezték. A végállomás a Diana utcából a Hollós útra került, a korábbi (1988 július előtt) végállomás megállóként üzemel. Egyes megállókból a kötőjel eltűnt. Átszállási változások: megszűnt a 12A, 12, J járat. Új járat a 139-es. A tábla érdekes módon a Svábhegynél a 190-est már nem jelöli, helyette a korábban kimaradt 21-est írták ki. Ugyanitt hibásan feltüntetik a 90-est, pedig 1988 júliusa óta csak a Normafáig közlekedik.
Évjárat: 1989.március (A 16,116-os buszok lerövidültek, kieső szakaszukat a várbusz pótolja) - 1990. augusztus (5-ös megszüntetése)
Külső oldal: Megjelent a Várfok utca felirat.
Belső oldal: Minden megállóban feltüntették az összes lehetséges átszállást, így ezen változásokat nem jelöltem meg. Amit fontos megemlíteni, hogy a 16 és a 116-os már nem a Moszkva térről indul, helyettük a várbusz jár. A 90-est továbbra is hibásan jelöli.
Évjárat: 1991. október (Joliot Curie tér -> Királyhágó tér) - 1992
Külső oldal: A Szabadság-hegy új neve Svábhegy.
Belső oldal: Megállóváltozás: Joliot-Curie tér -> Királyhágó tér, Szabadság-hegy -> Svábhegy. A balosokra korszakban jellemző, kisebb betűs szerkesztéstípussal dolgoztak. Megszűnt az 5 és 84-es járat illetve új járat a 84 és 105-ös busz. Utóbbit a Királyhágó térnél a korszakra jellemző típussal szerkesztették a 102-essel együtt. A fogaskerekűt több helyen feltüntették. A 90-est továbbra is hibásan jelöli.
Évjárat: 1993, hibás: Véletlenül határátlépést jelző csíkot tettek a tábla mindkét oldalára, ezért valószínűleg nem is használták.
Belső oldal: Az 1990-ben megváltozott megállónevek már nem átszerkesztett, hanem eredeti betűtípussal vannak írva. A Moszkva téri végállomásnál ismét feltüntetik a Várfok utcát, valamit a Déli pu. megálló mellé kommentként Schwartzer Ferenc utcát írtak.
Évjárat: 1993
Belső oldal: Különbsége mindössze annyi, hogy az 5 éve folyamatosan hibásan szereplő 90-eseket törölték.
Az autóbusz útvonala 1996 márciusától a Normafáig hosszabbodott, a Normafáig közlekedő 21-es pedig a továbbiakban 21-es eddigi útvonalán közlekedett.
Évjárat: 1996.február, kemény műanyag (érdekes, hogy a gyorsjáratra ugyanekkor viszont puhatábla készült). Gyűjtemény részeként fóliába csomagolva.
Külső oldal: A régi 21-es mintája alapján készült, csak természetesen fekete színnel.
Évjárat: 1996. április, puha műanyag
Belső oldal: A Királyhágó térnél kiírták a 4-est.
Évjárat: 1997 február - tulajdonos adatai - puha műanyag
Belső oldal: Új típusú tojáslogóval, tartalmi különbség nélkül.
Évjárat: 1998, kemény műanyag, tartalmi különbség nélkül, Kelenföld felirattal
Évjárat: 1999. június
Belső oldal: Ki akarták szedni az 56-os és 56E járatokat, de csak az 56E törléséig jutottak el. Az átszállási kapcsolatok felirat lemaradt.
Évjárat: 2000. november 1. (Orbán tér megálló átnevezése)
Belső oldal: Már nincs Kelenföld felirat. A Királyhágó térnél törölték a 4-est, ugyanis ebben az időszakban (közel 1 évig) építési munkálatok miatt terelt útvonalon közlekedett. Orbán tér -> Szent ~ (vékony betűkkel). Korrigálták az 56-os hibát: a régi átszállásokat visszahelyezték, majd kiszedték az 56-ost és az 56E keretén belül az E betűt, így az 56-os feltüntetésre került.
Évjárat: 2003. szeptember 8. (118-as villamos beindítása) - 2004. augusztus 1. (a 90-es még nem jár a Moszkva térig). A tábla fényes felületi és nehezebb anyagból készült ami a korai, 2003-as gyártási évre utal.
Belső oldal: Megálló átnevezés: Déli pályaudvar, továbbá Istenhegyi lépcső -> Istenhegyi lejtő (ez a változás már 2000. január 1. óta él, de a táblákon csak ekkor lett módosítva)
Évjárat: 2004. augusztus 1. (bár a 90-est a Moszkva térnél nem jelöli, mivel a Normafánál törölték, feltételezhető, hogy már meghosszabbított útvonalon közlekedik)
Külső oldal: A Várfok utca helyett hibásan utat ír.
Belső oldal: Feltüntették a 4-est a Királyhágó térnél. A Moszkva téri átszállásokat rendezték (emiatt az Óra út a másik oszlopba került), s bár nem szerepel köztük a 90-es, a Normafánál törölték - ez utalhat a meghosszabbításra.
Évjárat: 2005 ősz - tél (kialakítás alapján)
Külső oldal: A Várfok utca zárójele kerek lett, és már helyesen van írva.
Belső oldal: A logó a tábla alsó részébe került, "kapcsolatok" helyett "lehetőségek".
Évjárat: 2007 vége, kísérleti széria. Sorozatgyártásra nem került.
Évjárat: 2008. április (összehasonlítás a 2005-ös szériával)
Belső oldal: Megálló-változás: Hotel Olympia -> Normafa út. Járat-változások: 139 -> 139 (2008. január), Vár-busz -> 10 (2007. június), megszűnt: 4-es. Az 56-os villamos a Szabadság híd felújítása alatt meghosszabbodott Budafok, Városház térig. Jelöli a Volánt és a MÁV járatokat.
2008. augusztus 20. - 2011. április 30. között 90A jelzéssel közlekedett.
Évjárat: 2011. május 1., a korábbi 90-es 21-es jelzéssel közlekedik (míg a 90A jelzése 21A lett), matricás
Évjárat: dátumozás szerint 2011. május, minden bizonnyal ez is az átszámozáskor készült, mivel még Moszkva teres (május 12-én történt a tér átnevezése), matricás
Külső oldal: Nem változott
Belső oldal: BKK logó is helyet kapott (emiatta Moszkva téri átszállások elrendezése változott). Az átszállások szürke sávja nagyon halvány, szinte már egybeolvad a fehér alapszínnel. Minden megállót XII. kerületiként jelöl, a kerülethatárokat törölték.
A fenti két szériát a tér átnevezése után felülmatricázott formában használták tovább:
Évjárat: 2011. május 12., a Moszkva tér átnevezésekor, matricás
Külső oldal: A hosszabb végállomásnév miatt a 2. sorba került a metró-piktogram.
Belső oldal: A tér átnevezésén kívül, két posta feltüntetése - más tartalmi különbsége nincs.
Évjárat: dátum szerint 2011. május, valójában 2013 eleje. Matricás.
Külső oldal: Rövid ideig alkalmazott, Zurich karakteres, de vastagabb formában és kisebb méretben A járatszám kialakításában nem változott, de kisebb méretű.
Belső oldal: Stílus: átmeneti időszak, ahol még a régi típusú vonalcsík van, de már új átszállási piktogramokat használnak, és csak BKK logó van (jobb oldalt felülre helyezve). A rövid ideig létező jelmagyarázatos rész is megjelenik. Hálózati változás: új járat a 22A, megszűnt a 22E. A 801-es volán járat nem érinti a Széll Kálmán teret. Egyéb átszállás: 18-ast nem jelzi a Széll Kálmán téren, csak a Délinél. P+R feltüntetése a Délinél. A fogaskerekűt "fogaskerekű villamos"-ként jelzi. Megálló: Az irányonként eltérő elnevezésű Svábhegy / Svábhegy, fogaskerekű megálló egységesen Svábhegy lett. Egyéb szerkesztések: kerülethatárok részletesebb feltüntetése a Széll Kálmán tér térségében, XII. kerület kisebb betűkkel, elnyújtás nélkül.
Évjárat: 2014. május, mindkét oldalán táblára nyomott
Külső oldal: korszakra jellemző Frutiger karakteres kialakítás. Széll Kálmán tér után már nem használják a Várfok utca megjelölést, a metrópiktogram helyett "M" jelölést használ.
Belső oldal: Stílus: új típusú vonalcsíkos kialakítás (intézmények, kerületek megjelölése nélkül, világosabb árnyalatokkal). Megállók: A Lóránt út / Istenhegyi lejtő esetén utóbbi név lett egységesítve. További átnevezések: Németvölgyi út -> Kék Golyó utca, Költő utca -> Városkút, továbbá KFKI étterem kötőjeles írásmódja. Hálózati változások: új járat: 140A. Hosszabb útvonalon jár: 140. Egyéb átszállások: több átszállás esetén iránymegjelölés alkalmazása, elmaradt 102-es átszállás feltüntetése a Széll Kálmán téren, fogaskerekű villamos helyett ismét fogaskerekű megnevezés, volán járatokat nagyobb tartományban jelzi kötőjelesnek.
Évjárat: 2020. március, matricás.
Külső oldal: korszakra jellemző újbalos kivitel. A feliratok változatlan karakterekkel, a járatszám oldalirányban kissé széthúzva.
Belső oldal: Hálózati változások: fonódó villamoshálózat átadása (18-as helyett a 17-es, valamint az 56, 56A, 59B villamosok járnak), a 212-es (ekkor még csak hétvégente) Normafáig közlekedik. Egyéb átszállások: Bubi állomások feltüntetése, volán átszállások szám helyett csak piktogrammal jelölve. Széll Kálmán téren több olyan átszállás feltüntetése, mely a Déli pályaudvarnál már jelezve volt.
garázsmeneti tábla
Matricás, megállós kivitel, 2011. júliusából
2022. augusztus 6-tól 221-es jelzéssel közlekedik, a korábbi 21A pedig 21-es jelzéssel (Széll Kálmán tér - Normafa)
21A
A 21-es autóbusz 2008. augusztus 20. - 2011. április 30. között 90A jelzéssel közlekedett, majd május 1-től a 21A jelzést kapta
Évjárat: 2011. május 1., az átszámozáskor. matricás
A fenti szériát a tér átnevezése után felülmatricázott formában használták tovább:
Évjárat: 2011. május 12. Moszkva tér -> Széll Kálmán tér. Matricás
Külső oldal: A hosszabb végállomásnév miatt a 2. sorba került a metró-piktogram, továbbá a járatszám is kisebb lett.
Belső oldal: A tér átnevezése, két posta feltüntetése. Svábhegy, fogaskerekű megálló neve Normafa felé egyszerűen Svábhegyre módosult. BKK logó is helyet kapott, emiatt a logók mérete kisebb. Minden megállót XII. kerületiként jelöl (így ez a felirat széthúzásra került), a kerülethatárokat törölték.
Évjárat: a (lekopott) dátumozása 1205, valójában 2012. december 10. (22A beindítása) - a korszakra egyáltalán nem jellemző módon mindkét oldalán táblára nyomott kivitel
Külső oldal: Normafa és Várfok utca esetében a karakterek vastagabban szedve, de összenyomva, továbbá a járatszám még kisebb lett. A Széll Kálmán tér viszont teljesen más karakter (Hunanist 777) lett.
Belső oldal: Stílus: rövid ideig alkalmazott, jelmagyarázatos kiivitel, immár BKV logó nélkül, jobb oldalt nagy BKK logóval (intézmények, kerületek továbbra is feltüntetve - utóbbi lekopás miatt nem látható). Az átszállási busz és villamospiktogramok már új típussal (a Frutiger korszakban használtakkal megegyezően), de a 21-es Normafás átszállás véletlenül még régi piktogrammal írva. Avasúti és volán piktogramok átmeneti, rövid ideig használt formájúak. Megállók: Svábhegy, fogaskerekű megállónév használata mindkét irányban. Hálózati változások: megszűnt járat: 22E (2012. május 11.), új járat: 22A (2012. december 10.). A 801-es Volán járat 2012. július 1. óta az Árpád hídhoz közlekedik, ezért törölték. Egyéb átszállások: fogaskerekű helyett fogaskerekű villamos megnevezés használata.
Évjárat: dátum szerint 2012. december, de lehetséges 2013 eleji gyártás is. Matricás.
Külső oldal: Nem változott.
Belső oldal: Stílus: a volán és vasúti piktogramokat is megújították (az előző szérián régi típusúnak hagyott 21-es átszállási piktogramot szintén kicserélték az újra). A P+R Déli pályaudvari feltüntetése miatt a jelmagyarázatot is kiegészítették a P+R-el. A kerületjelzéseket elhagyták, de az intézményeket még jelzi.
Évjárat: 2013. június, matricás
Külső oldal: Az utolsó kék külsejű táblák egyike, külön érdekesség a kék külső, de már M jelölés együttes használata, a korábbi színes piktogram helyett. A karakterek változatlanok
Belső oldal: Stílus: Átmeneti időszak újabb korszaka, ahol már nem jelölik az intézményeket sem, de még a régi vonalcsíkos stílusjegyeket használják, továbbá a jelmagyarázatot elhagyták. Megállók: Svábhegy fogaskerekű megálló neve egységesen Svábhegy lett. Tovább megállóváltozás: Költő utca -> Városkút, Lóránt út / Istenhegyi lejtő megálló neve egységesen Istenhegyi lejtő.
Évjárat: 2014. május, táblára nyomott kivitel
Külső oldal: korszakra jellemző Frutiger karakteres kialakítás. Széll Kálmán tér után már nem használják a Várfok utca megjelölést, a metrópiktogram helyett "M" jelölést használ.
Belső oldal: új típusú vonalcsíkos kialakítás (letisztultabb, világosabb árnyalatokkal) Megálló átnevezés: Németvölgyi út -> Kék Golyó utca, továbbá Széll Kálmán tér végállomás neve. Fogaskerekű villamos helyett ismét csak "fogaskerekű" megnevezés használata. Déli pályaudvarnál volán és P+R piktogram törlése. Több átszállás esetén iránymegjelölés alkalmazása. Hálózati változások: Új járat: 140A. Hosszabb útvonalon jár: 140
Évjárat: 2020. március, matricás.
Külső oldal: korszakra jellemző újbalos kivitel. A feliratok változatlan karakterekkel, a járatszám oldalirányban kissé széthúzva.
Belső oldal: Hálózati változások: fonódó villamoshálózat átadása (18-as helyett a 17-es, valamint az 56, 56A, 59B villamosok járnak), a 212-es (ekkor még csak hétvégente) Normafáig közlekedik. Egyéb átszállások: Bubi állomások feltüntetése, volán átszállások szám helyett csak piktogrammal jelölve. Széll Kálmán téren több olyan átszállás feltüntetése, mely a Déli pályaudvarnál már jelezve volt. Normafánál 21 helyett hibásan 21A-t jelöl, egyes átszállások elrendezése is változott (pl Szent Orbán téren).
2022. augusztus 6-tól 21-es jelzéssel közlekedik, az új 21A járat pedig Svábhegy - Széll Kálmán tér között közlekedik.
21
Évjárat: 1988. szeptember (már a Normafáig közlekedik és jelöli a 21-est a Szabadság-hegynél) - 1989.03.01 (ekkortól a 16 és 116-os buszok nem a Moszkva térről indulnak). Korábban egy balos 81-es trolitábla volt.
Évjárat: 1988. július - szeptember
Belső oldal: E rövid időszakban a 21-es a Nógrádi utcáig közlekedett, ezért nincs jelölve a Szabadság-hegynél. A teljes táblát ábrázoló fotó elveszett, ezért került másodiknak bemutatásra ez a széria.
Évjárat: 1989 - 1990
Külső oldal: Hibásan a fekete 21-es végállomásaival szerepel. Bár korábban a 21-es valóban csak a Szabadság-hegyig közlekedett, de a Várfok utca nem szerepelt a külső oldalon, az csak 1989-1990-ben jelent meg
Belső oldal: Belső oldal azonos a 1988 szeptemberi szériával
Évjárat: 1990. december
Külső oldal: Immár helyes végállomásokkal.
Belső oldal: Még piros gyorsjáratok, de már minden lehetséges átszállás kiiírása. Megállóváltozások: két megálló mögé zárójeles tájékoztatás került, valamint a Szabadság-hegy neve Svábhegy lett. Fontosabb átszállási változások: megszűnt az 5 és 84 (->84) a 16 és a 116-os már nem a Moszkva térről indul. Új járat a várbusz. A 139-es valamiért kimaradt.
Évjárat: 1991 eleje
Külső oldal: A Várfok utca zárójelbe került.
Belső oldal: A Költő utcánál feltüntették a fogaskerekűt.
Évjárat: 1993
Belső oldal: Keretezett gyorsjáratok, valamint Normafa út -> Hotel Olympia.
Évjárat: 1995. június ( valószínűleg második tojáslogós széria)
Belső oldal: A jobb oldali megállólistán a Moszkva térnél látszik a 84-es kiszedése és az ezáltal oldalra tolt lista (56E és 128 között).
Évjárat: 1996. január (még kemény műanyagból). Ezt a szériát csak két hónapig használták.
Belső oldal: Moszkva tér felé a Déli pályaudvarnál törölték a lerövidült 12-est.
A járat végállomása 1996. március 1-től a Svábhegyre került.
Évjárat: 1996. február, puha műanyag.
Külső oldal: Mivel a végállomások megegyeznek a korábbi 21-es végállomásaival, annak korábbi külsejét használták fel.
Évjárat: 1996. március, puha műanyag. Tartalmi különbség nélkül. Egyedi esetnek számít, hogy 3 hónap alatt 3 széria is készült.
Évjárat: 1997. február, puha műanyag. Tartalmi különbség nélkül.
Évjárat: Szintén 1997. február (puha műanyag), új típusú tojáslogóval
Évjárat: 1998, kemény műanyag
Belső oldal: A jobb alsó sarokban megjelent a Kelenföld felirat (a korszak Kelenföldes tábláinak jellemzője).
Évjárat: 2000. november 1. (Orbán tér megálló átnevezése)
Belső oldal: Eltűnt a Kelenföld felirat. Az 1999. július 6-án megszűnő 56-os járatot hézagot hagyva kiszedték. A szintén ekkor megszűnő 56E keretén belül kiszedték az E-t, így szerkesztve be az ekkor indult 56-t. Az Orbán tér neve Szent Orbán tér lett, ezt vékony betűkkel írták ki.
Évjárat: 2003. szeptember 8. (118-as villamos beindítása) - 2004
Belső oldal: Új járat: 118-as villamos. Déli pályaudvar (Schwartzer Ferenc utca) -> Déli pályaudvar. Istenhegyi lépcső -> Istenhegyi lejtő (ez a változás már 2000. január 1. óta él, de a táblákon csak ekkor lett módosítva)
Évjárat: 2005 ősz - tél (kialakítás alapján)
Külső oldal: Néhány milliméterrel kisebb karakterek, a Várfok utca kerek zárójelbe került.
Belső oldal: "Kapcsolatok" helyett "lehetőségek". A logót a tábla alsó részére húzták.
Évjárat: 2008. február, kemény műanyag.
Belső oldal: Az Adonisz utca a helyesírásnak megfelelően "s"-el került kiírásra. MÁV és Volán átszállások feltüntetése. 139 -> 139, Vár-busz -> 10, Új járat: 110-es busz, megszűnt: 118-as villamos (2007. szeptember).
A járat jelzése 2008.08.21-től 190-esre változott.
UGRÁS A KÖVETKEZŐ OLDALRA (22-től)
UGRÁS AZ OLDAL TETEJÉRE
|