Táblatörténet
Időszak (a gyártás évei) |
táblák jellege |
kezdetektől - 1993 |
sablonnal fújt, fém táblára, duplaoldalas (=mindkét oldal egyforma) kivitel. Utolsó darabok Fürst garázsban készültek
Garázsonként eltérő sablontípusok.

|
1975 - 2008
(fénykora 1977-1985)
|
Szitázott, műanyag táblára, duplaoldalas kivitel, korszaktól függő karakterkészlet.

|
1974. november - 1994. április
BALOSOK
|
1974. november - 1978. november / december - színes piktogramokkal ellátott táblák
(kezdetben fele-fele arányban műanyagra és fémre is, majd egyre inkább műanyag)

|
1978. november / december - 1979. tavasz - régi típusú, de már fekete színű piktogramos táblák
A fémtábla aránya fokozatosan csökken
/buszból ilyen még nem került elő, a villamos és troli-táblákból lehet rá következtetni/

|
1979. tavasz (fokozatos áttérés) - 1982
Új piktogramos táblák, de még mindenütt vastag-vonalas táblázattal, átszállásoknál tr. helyett TROLI vagy nagybetűs TR. felirattal
/a vastag vonalas táblázat használata 1983-tól kezdve fokozatosan megszűnik, de néhol még 1992-ig is megmarad/
Anyaga műanyag, kivéve 1981-ben, amikor fémek készültek nagyobb számban

|
|
|
|
|
|
1. "Tojás"-logós busztáblák gyártása a BKV-nál
/1994. február - 2003. június/
I. A táblák gyártója és a szitázás eljárása
A BKV Budapest címeres kerek logója 1992 januárjában jelent meg, ám a táblagyártásban történő alkalmazására még két évet kellett várni. Az ilyen logóval ellátott (gyűjtői szakzsargonban csak "tojás-logósként" illetve "ovális logósként" emlegetett) táblákat 1994. február és 2003. június között készítették, 2000-ig a BKV szitaüzemében, 2000-től 2003-ig ismeretlen cégnél, szitázási eljárással.
A szitázott eljárás lényege, hogy egy fa / fém kereten vékony műanyagból készült lyukacsos szita van kifeszítve. Ez a szita be van vonva egy ún. fotóemulzióval, amitől fényérzékennyé válik (hasonlóképpen a régi fotók előhívási technológiájához). Ezután egy hagyományos írásvetítő fóliára kinyomtatják a kívánt szöveget, majd beteszik az emulziózott szita alá. Ezt követően a szitához helyezik az üres táblaanyagot, és a szitán keresztül 2500W teljesítményű reflektorral vilagítanak rá sötét helyiségben. Ahol a fény érte a szitát, ott a szitaszemek bezáródnak, ahol szöveg volt ott nyitva marad es átmegy a festék. Minden egyes szín esetén külön kell szitát készíteni. A művelet befejeztével a szitát magas nyomáson kell kitisztítani. (Információért köszönet Gutyán Gábornak)
A táblák anyagát tekintve két típust különíthetünk el:
- 3 mm vastagságú kemény sico lemez ("kemény műanyag").
- 2 mm vastagságú Kömatex habosított lemez ("puha műanyag")
II. A táblák karakter-típusairól általánosságban
A táblákon alapvetően öt féle karakter volt használatos:
-> Helvetica: A szitaüzem a kezdettől (1975) használta ezt a karaktertípust, azonban a számok és a vessző-karakter vonatkozásában csak a 90-es évek elején jelent meg a táblákon, és fokozatosan szorította ki a BKV-s számtípusokat. Több vélemény kialakult arra nézve, hogy a Helvetica típuson belül pontosan milyen karaktert alkalmaztak. Egyes vélemények szerint a Helvetica Bold, más vélemény szerint a Neue Helvetica Bold feleltethető meg a táblák feliratainak.

-> BKV-s számtípus I. fajta : E fontjelzés nélküli karaktertípus valószínűleg a BKV szitaüzemében született meg 1975-ben, mivel a szövegszerkesztőkben nem található ennek megfelelő típus. A tojáskorszakban a táblák külső oldali járatszámánál találkozunk ezzel karaktertípussal, elsősorban a korai szériákon, mivel fokozatosan kiszorította a Helvetica Neue / Bold. A számokon kívül még egy egyedi vesszőtípus is ide sorolható.

-> BKV-s számtípus II. fajta, mely szintén 1975-ben került kialakításra. A tojáslogós időszakban inkább belső - megállós - oldali járatszámként fordultak elő, eltekintve egy rövid időszaktól 1997-2000 között (lásd a korszakok között). Ennek sincsen font-neve, de az ún. Zürich betűtípus számkarakterei 80%-ban hasonlítanak rá. Ezt is fokozatosan kiszorította a Helvetica Neue.

-> A "vastag betűs"-ként emlegetett - főként dél-pesti járatoknál - 1997-2001 között alkalmazott betűtípus, amit a BKV II. fajta járatszámmal alkalmaztak. A karaktertípus font-nevének meghatározása folyamatban van.
-> Az ún. pufibetűs táblák típusa: az utolsó fél évben, 2003-ban készült táblák esetében fordult elő. A karaktertípus meghatározása folyamatban van.
-> Helvetica Condensed: az utolsó fél évben, 2003-ban készült táblák külső oldala teljes egészében ezzel a betűtípussal készült.

Példák:
1.)
190-es tojáslogós, 1994-es kiadás, a korszakban megszokott kialakítással, azaz: a járatszám a BKV I. típus, a betűk Helvetica Neue / Bold karakterek.

2.)
A megállós oldal, ahogy az általában jellemző volt: a megállólista Helvetica, de a járatszám is a BKV II. típus:

3.)
A Helvetica Condensed használata egy az egyben (elnyújtás, összenyomás és minden más utómunka nélkül) valósult meg:

4.)
Fontos kiemelni, hogy jelzett karakterkészletek csak az alap-típusra mérvadóak: a korszakra mindvégig jellemző volt az összes típusnál, hogy a helykihasználástól függően kicsinyítették, nagyították, esetleg elnyújtották, vagy összenyomták a betűket. Jó példa erre ez a 135-ös tábla:

III. A táblák belső oldalának karakter-típusairól általánosságban
(ez a fejezet a későbbiekben lesz megírva)
IV. Elkülöníthető korszakok
A) Tojáslogós táblák gyártása BKV Damjanich utcai szitaüzemében (trolitelep) (1994. február - 1997. február)
1. A kék táblák időszaka (1994. február és március)
A tojás logó első megjelenése a busztáblák esetében az ún. kék táblák időszakához köthető. Ilyen táblát mindössze 9 viszonylatnál készítettek:
frekventáltabb, belvárosi járatoknál: 1, 12, 86
éjszakai járatoknál: 61É, 78É, 153É
éppen ekkor induló járatoknál: 257, 297
kakukktojásként pedig egy gyorsjáratra, a 136-osra is készült, itt azonban csak a megállós oldal lett sajátos kialakítású.
Általános jellemzők, minden kék tábláról elmondható (kivéve a 136-osról):


Érdekességként megemlíthető, hogy kék színnel készült egy balos tábla 197-esre, amelyet éppen ezekkel a táblákkal egy időben gyártottak le, s a megmaradt festék felhasználása folytán lett ilyen színű.
2./a Hagyományos kivitelű, kemény műanyagból készült tojáslogós táblák, dátumozással (1994. április - 1996. április)
A jól ismert klasszikus elrendezésű tojás logós táblák első két szériája még 1994 áprilisában készült el (ebben a hónapban még balos táblák is készültek) a 85-ös és 126-os vonalakra. E korszak általános jellemzői:



A dátumozásról:
-> a táblázat jobb alsó sarkában helyezték el (egyetlen kivétel ismert a busztábláknál: 94/8-as 53-as tojáslogós, ahol jobb oldalt felülre került)
-> a dátum típusa és mérete a feliratoknál sokkal inkább egységesebb volt.
2./b Dél-pesti kivételek: puha műanyagból készült táblák (1995. március)
Az 1995 márciusában legyártott, néhány dél-pesti vonalra készült táblák puha (kömatex hab) alapúak voltak. Valószínűleg ezek voltak a kísérleti szériák, hiszen hamarosan - egy rövid időszak erejéig - kizárólagossá vált az ilyen táblák alkalmazása.
Az eddigi gyűjtés alapján ezek a táblák a következő viszonylatokon jelentek meg: 79A, 135, 193, 193A.
Valószínűleg több más dél-pesti járatra is készült ilyen, ám ezek sérülékenysége és a dél-pesti táblák ritkasága folytán eddig még nem kerültek elő.

3. Általánosan elterjedt, puha műanyagból készült táblák (1996. január - 1997. október)
1996. január hónaptól kezdve a cég egységesen minden táblánál áttért a puha műanyag, Kömatex habosított lemezre. A kezdő hónapban (január) még vegyesen készültek kemény műanyagból is.
2. Sávos logós busztáblák gyártása a 2008-as paraméterkönyv előtt
/2003. június - 2008. augusztus/
I. A táblák gyártója
A BKV új típusú, sávos logója még 2001 őszén jelent meg, ám a táblagyártásban történő alkalmazására még majdnem két évet kellett várni, ez egyidejűleg gyártó cég cserét is jelentett. A sávos logós (gyűjtői szakzsargonban csak "újlogósként" emlegetett) táblákat 2003. július és 2008. május között a XXL-Papír Kft. készítette Debrecenben, a tojás-logós és balos táblákhoz hasonlóan továbbra is szitázási eljárással.
2008. áprilisától digitális nyomtatással készítettek táblákat a XIII. kerületi Reitter Ferenc utcában, a Gravoform Kft.-nél.
A táblák anyagát tekintve két típust különíthetünk el:
- 3 mm vastagságú kemény sico lemez ("kemény műanyag").
- 2 vagy 3 mm vastagságú Ongrofoam habosított lemez ("puha műanyag")
A táblákon használt betűtípus az Arial volt.
II. A táblák anyaga és belső oldala - elkülöníthető korszakok
1. 2003. július - 2005. augusztus
Az első újlogós tábla 2003 július-augusztusban, a 2003.06.16-án beinduló 132-es vonalra készült. A tábla az induláskor kiadott két tojáslogós széria apróbb hibáit korrigálta az átszállásokat illetően. A piros árnyalata sötétebb (hasonlóan a 2003 szeptemberi 176-oshoz), mint a később megszokott tábláknál.

Ebből az időszakból ismertek még táblák például a 61, 62-es vonalról, ezek gyártási ideje viszont csak azon információn alapul, hogy nem jelölik a szeptember indult 176-ost, ami lehet, hogy csupán figyelmetlenségből maradt le.

Általános jellemzők:
-> Kemény műanyagból készült táblák,
-> A logó Rt-s, középen helyezkedik el (kivéve a környéki járatoknál, ahol a tájékoztató szöveg miatt alulra került, illetve néhány 2005 nyarán készült táblánál pl. 6É),
-> Átszállási "kapcsolatok" kifejezéssel.

2. 2005. szeptember - 2006. január
Általános jellemzők:
-> Kemény műanyagból készült táblák,
-> A logó Rt-s, középen, de a tábla alsó részén helyezkedik el (az esetek 95 százalékában),
-> Átszállási "lehetőségek" kifejezéssel
-> belül általában kisebb járatszám, a tábla felső részére helyezve

3. 2006. február - 2006. május
Általános jellemzők:
-> Kemény műanyagból készült táblák,
-> A logó Zrt-s, a tábla alsó részén helyezkedik el (az esetek 90 százalékában),
-> Átszállási "lehetőségek" kifejezéssel.

4. 2006. szeptember - 2007. április első fele
Általános jellemzők:
-> Puha műanyagból készült táblák,
-> A logó Zrt-s, a tábla alsó részén helyezkedik el (az esetek 90 százalékában),
-> Átszállási "lehetőségek" kifejezéssel.
-> Dátumozás nélkül

5. 2007. április közepe - 2008. január
Általános jellemzők:
-> Puha műanyagból készült táblák,
-> A logó Zrt-s, a tábla alsó részén helyezkedik el,
-> Átszállási "lehetőségek" kifejezéssel,
-> Dátumozással a jobb felső sarokban (kivétel: 46-os első széria 2007 augusztusában).

2007 júliusától fokozatosan megjelennek az átszállásokban a Volán és MÁV-járatok is.
6. 2008. január - 2008. május
Általános jellemzők:
-> Kemény műanyagból készült táblák (januárban még volt puha is),
-> A logó Zrt-s, a tábla alsó részén helyezkedik el,
-> Átszállási "lehetőségek" kifejezéssel,
-> Dátumozással a jobb felső sarokban.

7. 2008. március - 2008. július
Általános jellemzők:
-> Kemény műanyagból készült táblák,
-> Szitázás helyett digitális nyomtatás, de továbbra is közvetlenül a táblára
-> Új típusú megállólista
-> A logó Zrt-s, a tábla alsó részén helyezkedik el,
-> Átszállási "lehetőségek" kifejezéssel,
-> Általában nagyobb belső járatszám.
-> Dátumozással a jobb felső sarokban.

8. 2008. augusztus
Közvetlenül az új paraméterkönyv előtti időszakban egyetlen "régi" járatra készült matricás széria:

III. A táblák külső oldala - Elkülöníthető korszakok
A táblák külső oldalán is mindvégig Arial betűtípust használtak, bár néhány apró módosítást fel lehet fedezni a korszakok között
-> 2003-ban, a "szárnypróbálgatás" időszakában találkozhatunk a szokásosnál jóval kisebb (pl. 132, 176) feliratokkal és járatszámmal is:
Ráadásul itt a középre igazítás is elmaradt.

-> a 2005 augusztusáig készült tábláknál (de kiemelten a 2003 év végi tábláknál) előfordul, hogy a betűk néhány miliméterrel nagyobbak, és nincsenek összenyomva vízszintesen. Ezután egységesen minden járatnál egy kisebb, összenyomottabb verzió fordul elő (a járatszámban elvétve van csak változás):
A 31-es esetében például a a járatszám nem változott, a feliratok igen.

- > 2006. júniusától 2008. januárjáig, a FOK-GYEM kijelzők fokozatos meghibásodása, illetve a táblás járművel pótlások esetére puha műanyagból készített egy ismeretlen gyártó igen sok táblát. Ezek általános jellemzői:
1. Olyan viszonylatokon alkalmazták, ahol egyébként normál esetben kijelzős járművek közlekedtek.
2. Megállós oldaluk üresen maradt.
3. Matricára DIGITÁLIS nyomtatással készültek, laminálva.
4. A betűk és járatszám az egykori tojáslogós tábláknál használt Helvetica Bold típussal készültek, igen kis méretben.


-> 2006 második felétől egyre inkább jellemző, a digitális nyomtatással (0804-től) pedig általánossá válik, hogy a helykihasználás érdekében kis mértékben összenyomják-elnyújtják a feliratokat és időnként a járatszámot is, így a típusok sokszínűsége megnő. A kiinduló alap ekkor is az Arial marad.
Első példa: A 67V feliratainak változása a digitális nyomtatás megjelenésekor, a kétsoros kiírás érdekében (alul). A járatszám itt nem változott, de a karakter-köz néhány milliméterrel nőtt.


Második példa: Az 56-os esetében a járatszám is függőlegesen nyújtottá, vízszintesen összenyomottá válik (alul).


|